Saturday, November 8, 2008

Breastfeeding myths

Sebenarnye byk sgt nak citer pasal breastfeeding.. tapi i guess i will start dgn citer pasal myths on bfeeding. Klu carik info, mmg byk jer org citer pasal topic ni. Tapi benda2 yg aku nak citer ni are based on my own experience, including apa yg org2 sekeliling aku dok cakap..

1. "Menyusu pun ye, formula pun kena campur jugak. Hang makan apa pun tak jaga, mana tau kot cukup ke tak nutrient nak bagi kat baby. Baik la campur formula, at least hang tau baby dpt enough nutrient"
Nasib baik ler aku tak ikut cakap org ni tauu..
Nombor satu.. aku rasa apa yg kita makan everyday.. nasik, lauk, sayur, dah cukup seimbang nak bekalkan nutrient kat susu badan. Plus, production susu pun akan ambik all the nutrients from our body. So, mcm mana pun, susu ibu mmg sgt2 byk nutrient compared to formula milk (FM).

Nombor dua.. toksah la nko makan meggi tiap2 hari kan? Cam tu kalau.. toksah kira susu la.. badan sendiri pun sakit kan?

2. "Kalau beranak ikut c-sect, susu memang tak byk la compared to beranak normal"
Tak de kena mengena lah!
Breast milk (BM) dihasilkan melalui hormon prolaktin. So beranak camner pun.. BM musti ada punya. Kena lah rajin bagi direct feeding or frequent pumping nnak stimulate penghasilan hormon ni and subsequently will produce the BM.

3. "Anak aku dah setahun lebih, doctor advise suruh campur formula sbb nutrient dlm breastmilk dah tak cukup"
Doctor mana plak ni???
Firstly, tak semua dr. tahu pasal lactation. Secondly, kan dlm Islam pun cakap susukan anak sampai 2 tahun? Allah dah jadikan susu ibu tu elok, cukup nutrisi utk dibekalkan pada anak sampai umur dia cukup 2 tahun. Buat apa nak tambah FM kan?
I tell you.. kalau pasal lactation ni.. dont trust the normal GP lah.. unless kalau dr tu sendiri susukan anak exclusively. Better seek opinion from a certified Lactation Consultant.

Takat ni, ini jer yg teringat. Nanti klu ada aku post lagik dlm topic ni.

p/s - my baby is 4 mths old, and still exclusively minum susu ibu, yeay!!!
p/s lagik - tapi... naper la aku blum kurus??? huwaaaaaaaaaaaaaaa

4 comments:

Cik Puan Kamil said...

I breastfed my children 6 months aje sebab memang tak de susu. Orang cakap makan bayam aku makan, telan susu lembu aku telan... suruh bagi anak minum selalu untuk activate generation of milk aku buat... tapi last2 dah 6 bulan dah kering... Hopefully it's enough for my babies...

liadevega said...

tq konot sebab tolong buat blog ni...aku dah ada intention tapi teramatlah malasnya...

aku boleh contribute story...beza anak fully bf dgn tidak... hehe...tp nantilah yek.

Nomee said...

Salute!

Norliana Abdul Rahman said...

myra - 6 bulan is good enough! aku ni pun blum sampai 6 bulan dah sampai zaman kemerosotan susu niehhh.. tulunnnn

lia - hang email la aku your story.. aku post kat sini on behalf!

nomee - timaseyyyy